Listing 1 - 10 of 47 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Ervaren leraren : leren en ontwikkelen : diep leren en vitaal ontwikkelen, halverwege uw loopbaan : een verslag van hoop en bezieling
Author:
ISBN: 9789044131321 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant


Book
Jezelf zijn : over autonomie in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789044131710 Year: 2014 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is de weerslag van een zoektocht naar de betekenis van individuele vrijheid en menselijke autonomie, toegespitst op het onderwijs.In de verhandeling staat het belang van de menselijke dimensie in het onderwijs voorop, een dimensie die door bestuurders en leidinggevenden vooral initieel wordt benaderd, waardoor individuele vrijheid en menselijke autonomie juist worden beknot.


Book
Madagaskar : mensen, politiek, economie, cultuur, milieu
Author:
ISBN: 906832375X Year: 2000 Volume: *70 Publisher: Amsterdam Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Geschiedenis en politiek - bevolking en samenleving - economie - cultuur en religie - natuur en milieu


Book
Leerkracht zijn : glossarium
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033491399 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek presenteert de leerkracht als iemand die houdt van zijn of haar vak, in de brede betekenis. Het is precies in die liefdevolle verhouding tot het vak en de leerlingen dat zich het pedagogisch handelen van de leerkracht toont. De liefde voor het vak biedt de leerkracht een gelegenheid om interesse te wekken voor iets wat buiten de leefwereld van de leerlingen ligt. Het boek is opgevat als een lijst van woorden en beelden, een glossarium. Elk woord of beeld drukt een ervaring van het leerkracht-zijn uit. Het gaat telkens over unieke ervaringen die een liefdevolle verhouding tot het vak, de leerling en zichzelf meedelen.


Book
Is ons onderwijs gebuisd? : mythes en feiten . experts aan het woord
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463930963 Year: 2019 Publisher: Gent Borgerhoff & Lamberigts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mythes en feiten: experts aan het woordWe horen heel wat verontrustende berichten over de Vlaamse scholen. Ons onderwijs gaat achteruit, meertaligheid in de klas en multiculturaliteit bemoeilijken het leren in plaats van het te bevorderen. Inclusief onderwijs brengt enkel lasten met zich mee. Focussen op het welbevinden van de leerlingen staat gelijk aan betuttelen. Dergelijke slogans zijn wervend, maar zijn ze ook correct?In dit boek spreken experts zich uit over discussies die soms eerder politiek dan pedagogisch lijken te zijn. Veel luid verkondigde standpunten zijn te kort door de bocht, daar- om leggen de auteurs de feiten voor. Vanuit hun onderzoekservaring in alle lagen van ons onderwijs worden de hardnekkigste mythes (over o.a. meertaligheid in de klas, diversiteit, thuistaal op de speelplaats, projectwerken, alternatieve evaluatiesystemen) ontleed en wordt de zin en onzin van deze kwesties aan het licht gebracht.Of je nu leerkracht, pedagoog, ouder of leer- ling bent, dit werk zal je de werkelijke staat van het onderwijs tonen.Bron: https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/is-ons-onderwijs-gebuisd


Book
Algemene didactiek : didactisch referentiekader voor lesvoorbereiding en lesanalyse
Authors: --- ---
ISBN: 9789463797221 Year: 2021 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

?Algemene didactiek? is hét basisboek voor elk beginnend (praktijk)leraar, docent en vormingswerker. Aan de hand van een actueel didactisch referentiekader bespreken de auteurs uitgebreid de verschillende didactische componenten bij het ontwerpen en het analyseren van lessen(reeksen). Ze combineren de didactische theorie met praktische bruikbaarheid voor elke lespraktijk. De wetenschappelijke onderbouwing en kritische blik zijn verrijkend, waardoor het ook voor ervaren lesgevers een uitstekend naslagwerk vormt.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789463797221/Algemene-didactiek


Book
Echt nep : spelen met de realiteit in tijden van AI, deepfakes en de metaverse
Authors: --- ---
ISBN: 9789083069692 9083069699 Year: 2021 Publisher: Voorschoten Bot uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stap in een achtbaan van desinformatie en mediamanipulatie. Van leugenachtige hiërogliefen tot computergegenereerde influencers en de toekomst van deepfakes.Mensen hebben altijd de behoefte gehad om te spelen met de realiteit, maar niet eerder kon dat zo gemakkelijk en geloofwaardig als nu. Hoe houden we grip op de werkelijkheid als het neppe steeds vaker boven het echte wordt verkozen?In tegenstelling tot de meeste boeken over vervagende realiteiten kijkt Echt Nep verder dan de doemscenario's. Aan de hand van inspirerende herstelverhalen en een nieuwe realiteitsethiek schetsen de auteurs van Echt Nep een hoopvolle toekomst voor de spelende mens.https://www.standaardboekhandel.be/p/echt-nep-9789083069692


Book
Zelfevaluatie als motor voor schoolontwikkeling : succesfactoren en valkuilen
Authors: ---
ISBN: 9789030196594 Year: 2009 Volume: *6 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kennisbasis omtrent het uitvoeren van zelfevaluaties staat aan het begin van het groeiproces. Dit boek verbreedt en verdiept de bestaande kennisbasis. Het benoemt succesfactoren en valkuilen. Het wil inzicht geven in de processen die ervoor zorgen dat aan zelfevaluaties al dan niet op een succesvolle manier vorm wordt gegeven. Dit boek wil zowel prille initiatiefnemers wegwijs maken op het onbekende terrein van kwaliteitszorg als meer ervaren coördinatoren van zelfevaluaties een houvast bieden. Vanuit de inzichten die groeiden uit het bestuderen van zelf-evaluaties in Vlaamse scholen, schetst deze publicatie een kader waarbinnen kwaliteitszorg en zelfevaluaties vorm kunnen krijgen. De auteurs hebben daarbij theoretische achtergronden gekoppeld aan praktische suggesties. Dit boek bevat geen zelfevaluatie-instrument als dusdanig. Het gaat over zelfevaluatie. De potentiële sterkte van zelfevaluaties schuilt precies in de schoolspecifieke invulling ervan. Inspelen op die eigenheid van scholen en van de mensen die erin actief zijn, loopt als een rode draad doorheen dit boek. (Bron: covertekst)


Book
Armoede en onderwijs : startkansen voor een volwaardig burgerschap
Authors: ---
ISBN: 9075562136 Year: 1998 Publisher: Gent Brussel Beweging van Mensen met Laag Inkomen en Kinderen (BMLIK) Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek pleit voor het dichten van de kloof tussen de vierde wereld en de onderwijswereld om zo de armsten goede startkansen te geven in de maatschappij. Het boekje bevat getuigenissen, inzichten, vragen en verwachtingen, zowel vanuit de hoek van de armste gezinnen als van de onderwijswereld. Verder worden didactische werkvormen beschreven om te werken rond het thema armoede en wordt een overzicht gegeven van les- en spelmateriaal over armoede en uitsluiting.


Book
Perspectieven op samen leraren opleiden
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044125252 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het opleiden van leraren is al geruime tijd niet meer een exclusieve aangelegenheid voor universiteiten en hogescholen. Instituten voor lerarenopleidingen en opleidingsscholen zijn in de afgelopen jaren intensief gaan samenwerken in de leerroutes van nieuwe leraren. Scholen zijn daarbij in het afgelopen decennium steeds meer een eigen rol gaan vervullen. Onderdeel van deze veranderingen is ook dat schoolopleiders zijn toegetreden tot de beroepsgroep lerarenopleiders. Het lidmaatschap van de VELON - Vereniging Lerarenopleiders Nederland - en registratie in het beroepsregister bij de Stichting Register Lerarenopleiders staan voor hen open. Dit boek brengt de kennis en de huidige stand van zaken met betrekking tot het samen opleiden van leraren door instituten voor de lerarenopleidingen (hbo-instellingen en universiteiten) en scholen in beeld. De nadruk ligt op de opleidingsscholen en de schoolopleiders. Het opleiden van leraren is al geruime tijd niet meer een exclusieve aangelegenheid voor universiteiten en hogescholen. Instituten voor lerarenopleidingen en opleidingsscholen zijn in de afgelopen jaren intensief gaan samenwerken in de leerroutes van nieuwe leraren. Scholen zijn daarbij in het afgelopen decennium steeds meer een eigen rol gaan vervullen. Onderdeel van deze veranderingen is ook dat schoolopleiders zijn toegetreden tot de beroepsgroep lerarenopleiders. Het lidmaatschap van de VELON ' Vereniging Lerarenopleiders Nederland ' en registratie in het beroepsregister bij de Stichting Register Lerarenopleiders staan voor hen open. Dit boek brengt de kennis en de huidige stand van zaken met betrekking tot het samen opleiden van leraren door instituten voor de lerarenopleidingen (hbo-instellingen en universiteiten) en scholen in beeld. De nadruk ligt op de opleidingsscholen en de schoolopleiders. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 47 << page
of 5
>>
Sort by